Thursday, February 12, 2009

A Ride of Your Life

Dulu dulu aku suka naik kereta tahu. Ayah aku drive sambil tu aku boleh makan gula gula Kopiko yang memang ada stok dalam laci depan tu.

Selain itu, kereta tu sejuk dan nyaman aku juga tak perlu deal dengan manusia lain sewaktu dalam kereta. Suasana senyap je biasanya, kalau orang call pun boleh bagi excuse aku dalam kereta so tak nak jawab pun takpe.

Tapi sejak aku duduk dengan atok aku ni, naik kereta ialah benda yang paling torturous (is there such word?) dalam dunia ni.

Meh sini aku bagi contoh satu scene kalau naik kereta dengan depa;

Atok drive macam orang gila. (Lepas gian muda muda dulu takde Impak Maksima kot).
Brek secara mengejut.
Memotong kereta walaupun dah dekat gila.
Macam macam lagi action action ngeri lebih dahsyat dari Fear Factor punya.

**Atok yang memang tak suka ditegur

Mak (aku panggil nenek aku mak) : Eh, Yim drive la betul betul,
kan ada kereta tu, kenapa you masuk situ? Kalau ikut jalan tu kan senang tak jam. Bla bla bla....

Atok: Apa you ni. Bla bla bla....

And guess siapa paling tension? Aku lah. Surprise!

Nak cakap apa pun tak boleh, orang tua tak berapa suka ditegur especially by their children kann.
Umi aku pesan everytime sebelum aku naik kereta dengan atok aku;

"Bacalah doa banyak banyak."

Bila berlaku situasi atok aku nak bunuh kitaorang tu, aku akan bukak radio.

Syarah turn on fly fm.
Atok tukar Klasik Nasional.

Arggggggggghhhhhhhhhhh!
Sumpah torturous dalam itu kereta. Rasa macam dah kembali ke zaman P Ramlee macam dalam cerita Masam Masam Manis, asyik bergaduh je. Lepastu bukak lagu stail Keronchong aduihh. Mungkin mereka rindu zaman muda muda dulu, sewaktu menjadi young dan reckless.

Method 2:
Aku sumbat earphone supaya tak perlu buka radio. Bila aku dengar lagu kat earphone aku mula la humming lagu yang aku dengar. Lepastu bila atok aku nampak, dia kata;

"Syarah, kenapa cakap sorang sorang?"

Pergh. Dah la dia kena ulang sentence tu 10x baru aku perasan yang dia cakap dengan aku. Ok la aku demo;

"Syarah, kenapa cakap sorang sorang?"
"Hah?"
"kenapa cakap sorang sorang?"
"Hah"
"....."
"Apa dia atok cakap?"

Part ni nenek aku pulak tension lepastu akan masuk campur membebel dekat aku.
Lagi lagi kalau atok aku tertinggal gigi dia dekat rumah, satu hapak tak faham apa dia cakap. Dah la nenek aku pun sound trouble punya level lagi teruk dari aku.

Atok: Dia tengah dengar lagu
Mak: Ha?! Makan Sagu?
Atok: Dengar lagu. Dekat handphone.
Mak: HA?! Handphone? Handphone siapa? Handphone you bunyi ke?

Kalau challenge dalam Fear Factor ialah untuk naik kereta dengan atok nenek aku sure takde sape menang punya.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang