Monday, February 9, 2009

Aku & Wonder woman pun boleh

Seiring dengan entri aku sebelum ini, the next step setelah memboikot produk Yahudi tentulah membeli barangan tempatan. Namun begitu, penggunaan ayat Aku & Wonder woman dalam kedua-dua entri ini amatlah berlainan.

Kalau kamu tak tahu lagi, pusat menggemukkan badan Aku & Wonder woman (A&W) sekarang ni sudah mendengar nasihat kerajaan Malaysia, mungkin terpengaruh dengan advert 'Beli Barangan Tempatan', A&W kini menggunakan sos buatan Malaysia. Tak ingat lah apa brand sos itu tapi ada logo yang buatan Malaysia tu.

Kalau A&W pun boleh dengar nasihat kerajaan Malaysia kenapa kita orang Malaysia sendiri tak boleh.

Untuk mem-persuade korang untuk membeli barangan Malaysia, aku ada satu tale untuk korang. Ahha, ini lebih kurang macam Grizzly Tales for Gruesome Kids. Agaga.

Tapi of course lah cerita saya benar belaka, ada kena mengena dengan yang hidup. Hee.

Scene berlaku sewaktu end of month (kalau tak silap) sewaktu satu family kami pergi grocery shopping di gedung membeli belah Asda. Seperti biasa, kami akan balun apa apa yang kami nak dan letak dalam trolley, apabila trolley penuh ayah bawa ke kaunter dan bayar.

Pada hari tersebut, adik aku Imran telah mengambil sepeket besar Crisp Walkers. Kami memang selalu beli pun crisps ni so tiada siapa yang kisah pun bila dia ambil. Lepastu, bla bla bla. Ayah bayar kemudian naik kereta nak balik ke rumah semula.

Dalam kereta pula Imran duduk dekat seat depan dengan ayah, manakala yang lain semua duduk di belakang. Sewaktu dalam kereta Imran pun mengambil satu paket kecil dari paket besar Crisp Walkers itu. Dia makan dengan asyiknya. Ayah yang sedang driving pula minta Imran hulurkan sedikit crisps kepadanya.

Mereka makan dan makan dan makan.

Kami yang lain yang berada di seat belakang langsung tidak terlintas untuk meminta sedikit crisps.

Sampai la, tiba tiba *jeng jeng jeng* instead of facing the window aku pandang depan lepastu aku nampak la paket besar Crisp Walkers yang mereka makan tu.

Oh perisa lain. Yang sebelum ni kitaorang tak pernah beli.

Oh, perisa Bacon.

EH OH AH BACON!!

Lalu cepat cepat aku menjerit,

"Ayah crisp tu perisa bacon lah."

**Imran tak berapa reti membaca, kakak aku ternampak dulu sebelum aku tapi dia tak tahu apa maksud bacon.

Ok la cerita ni macam takde kena mengena dengan usaha aku untuk influence orang ramai membeli barangan tempatan. Tapi kalau takde faedah pun apa salahnya beli je barangan tempatan. Merokok tu pun takde faedah tapi korang buat juga. Beli barangan tempatan pun mungkin tak banyak faedah sangat tapi apa salahnya kalau beli jugak kan.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang