Wednesday, February 11, 2009

Doktor Maha

Cikgu tuisyen aku yang aku datang tuisyen dia selama 2 bulan lepastu beredar tanpa izin pun ingat akan cita cita aku. Pagi tadi Makcik aku terjumpa dia, sayang betul dia kat aku sampai mimpi mimpi aku jadi doktor. Agaga. Boleh pulak tanya kat Makcik aku,

"Macam mana dia? Sudah jadi doktor?"

Aku terharu sungguh. Agaga. Seorang cikgu yang aku sedaya-upaya cuba nak melupakan muka dia sebab dia tu bagi aku menakutkan sikit boleh ingat tentang aku dan angan angan Mat Jenin aku tu.

Sekarang ni walaupun cita cita aku dah slightly berubah aku rasa macam malu pulak kalau tak jadi, ye lah satu dunia dah gebang, nenek aku siap telefon sekampung cerita pasal cita cita aku. Kalau tak jadi nanti mesti aku diingati sebagai seorang Loser.

Macam mana aku terfikir kat Pakcik aku. Waktu aku kecik dia bagitau aku dia nak kerja dekat kilang Jus Oren tapi bila dah besar tak kesampaian pula. Waktu tu aku ingat lagi betapa aku menggelakkan dia dalam hati aku. Nanti bila aku cerita kat anak sedara aku pasal cita cita tak kesampaian tu mesti dia pun gelakkan aku macam mana aku gelakkan pakcik aku.

Tapi takpe la, kalau aku tak jadi mungkin sedara mara aku yang lain menyimpan cita cita yang sama. Yang aku tahu, cuma satu je adik sedara aku yang nak jadi doktor juga. Tapi bila di tanya dia nak jadi doktor apa dia jawab, "Doktor Mahathir".

Best juga kalau dia betul betul jadi macam doktor M tu. Aku suka kat dia sebab dia pandai buat slogan slogan yang catchy, seperti "Melayu Mudah Lupa", sampai diaplikasikan dalam lagu rap terkemuka "Hi Hi Bye Bye" lagi. Dan tentulah yang baru baru ni slogan catchy dia,

"Saya Melayu Lama".

Aku pun dah lama jadi Melayu, boleh kot aku pakai slogan dia tu.
Mungkin juga slogan tersebut bakal diaplikasi kan dalam lagu rap lagi.

Aku syak dia belajar dengan Dr Dre.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang