Wednesday, February 4, 2009

Aku bukan Ayam Belanda yang Sejuk

Aku baru belajar untuk meletakkan tajuk yang takde kena mengena dengan isi entri aku.

Semalam semalam aku cuba untuk bangun pagi tanpa menggunakan apa apa pertolongan, tapi aku tak bangun jugak. Semalam pulak aku set alarm kat handphone aku pukul 7, tapi tak bangun jugak. Hari ini aku kena fikir method baru untuk mengejutkan diri aku bangun pagi.

Aku naik serik dah bangun lambat. Sebab bila aku bangun lambat, breakfast aku dah sejuk. Tapi aku makan juga. Kira kira setengah jam lepas tu, walaupun lunch yang sedap dah terhidang aku tak larat nak makan sebab aku masih kenyang dari breakfast tadi.

Bila aku tak boleh makan lunch, aku tidur. Bila aku dah tidur siang, aku tak boleh tidur malam. Bila aku tak boleh tidur malam aku tak boleh bangun pagi. Bila tak boleh bangun pagi, aku makan breakfast sejuk. Dan begitulah cycle aku. Aku tak reti nak break cycle aku ni. So sampai sekarang aku masih tak dapat bangun pagi lagi.

Hari hari pun tak menyeronokkan walaupun aku penganggur sepenuh masa.

Ironinya, hari ini aku bangun slightly lambat dari biasa. Walaupun aku set alarm untuk bangun pagi. Bila aku bangun tengok atok dan nenek aku takde dekat rumah. Kereta pun takde. Bagus la, kalau tak setiap pagi mesti aku kena bebel dengan atok aku.

Sewaktu aku tengah makan breakfast sejuk, atok aku balik dengan nenek aku dan makcik aku dan seorang lagi kerabat-tiada-talian. Dia ni adik angkat atok aku. Macam biasa dia cerita masalah dia kat atok aku.

Atok aku ni lebih kurang macam Oprah dekat kampung ni. Sampai tengah tengah malam pun orang datang nak ceritakan masalah diaorang. Kalau ada siapa siapa meninggal mesti datang jumpa atok aku.

Aku kagum la dengan atok aku sebab aku sendiri pun tak suka dengar masalah orang. Bukan nya aku tak nak tapi aku memang tak boleh. Contohnya:

Kawan aku: Syarah, aku kan bla bla bla ............. Pastu dia bla bla bla ......... Aku tension bla bla bla ............ Aku rasa macam bla bla bla ..............

Aku: Ye ke @ Habis tu @ Alaa @ Gila lah @ Ooooh

Sebab bila aku dengar apa apa pun tak kira lah masalah atau ceramah atau bebelan, etc. Kalau orang tu cakap melebihi 5 minit, otak aku akan keluar gambar monyet menari. Aku tak boleh fokus dengan orang yang cakap lama lama.

Tapi rupanya atok aku tu AJK BAKHAK (Badan Khairat Kematian). Jadi memang dia yang uruskan kalau ada siapa siapa meninggal. Baru lah aku tahu. Itu kerja dia.

Mungkin waktu dia mendengar orang mengadu pun akan keluar gambar monyet menari.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang