Saturday, June 27, 2009

Camp Alone

Menjadi aku yang suka kritik filem-filem terutamanya filem blockbuster. Akhirnya aku hanya menonton segelintir filem yang aku rasa benar-benar worthy untuk ditonton. Filem blockbuster tak suka, filem Melayu tipikal tak suka, filem Disney tak suka, filem romantik tak suka, filem aksi pun tak suka dan banyak lagi la filem tak suka.

Home Alone yang menjadi filem blockbuster sudah tentu lah masuk dalam senarai filem tak suka. Waktu tengok tu aku tertanya-tanya,

"Ah, biar betik. Macam la boleh orang tak perasan anak dia tertinggal. Macam la anak dia tu tak boleh dengar orang semua bising-bising siap nak pergi. Bodoh betul cerita ni."



Siap nak buat muka macam tu lagi kan. Lepak la, bukan nya apa pun. Nampak sangat filem ni tak best dan overrated.

Namun begitu, nampaknya hari ini telah terbukti kesahihan filem tersebut.

Ini cerita sebenar. Bukan flem yang bajet je banyak tapi kualiti teruk dan harap kan pelakon yang hot-hot je. Dalam cerita ini, hanya terdapat pelakon yang dah expire dan muke hensem badan kurus dia dah hilang 10 tahun dulu.

Menjadi seorang Mejar bersara terlatih dan sebagainya sudah tentu kalau di ajak camping membara-bara semangatnya. Tambahan lagi, 10 tahun menjadi askar semboyan sudah tentu mengajarnya untuk menjadi punctual dan disiplin.

Makanya, apabila tiba waktu untuk jungle trekking, setengah jam awal dia sudah siap dan menunggu peserta-peserta lain sambil goyang kaki dan test weather.

Tunggu, tunggu dan tunggu kalau namanya Dr. S mesti la dia tertidur kerana menunggu lama sangat. Akhirnya bila terjaga semua orang sudah pun pergi dan tinggal lah dia seorang-seorang.

Rupa-rupanya betik. Boleh orang tak perasan yang dia ditinggalkan dan orang lain pun boleh tak perasan dia ditinggalkan. Lebih teruk, sekurang-kurangnya budak menjerit dalan Home Alone tu kecik dan logik la kalau orang tak perasan dia tapi yang ni macam 5x ganda saiz budak tu pun orang boleh tak perasan.

Dan in case you're wondering, dia menunggu di surau yang panas di atas kerusi plastik.



Ya, itu pun boleh tidur.

Aku wonder agaknya ayah aku buat tak muka macam budak tu.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang