Wednesday, May 6, 2009

Cherita Pembeli

Akhirnya setelah berabad-abad terkurung tanpa sedikit harapan untuk pergi membeli belah, kawan sampai mati aku pun menelefon dan mangajak aku membazir bersama-sama. Kini baru lah hatiku berbunga-bunga mendapat peluang untuk pergi bersuka-ria semula.hehehe.

Sadis sungguh cerita aku atas sebab musabab tidak membeli belah terlalu lama, bilangan kasut ayah aku kini telah mendahului bilangan kasut aku. Sudah penat kami menasihati ayah agar kurangkan pembaziran dengan belian kasut secara kerap namun tidak diendahkan hinggalah satu hari. Kami sekeluarga ke Tasik Kenyir selama beberapa hari, apabila kami pulang ternyata kami telah di rompak. Perompak juga meninggalkan mesej yang jelas kepada ayah aku dengan menyusun rapi kasut-kasutnya di atas sofa. Namun begitu, ayah tetap tak sedar diri.

Begitu juga atok. Atok mempunyai tabiat membeli belah seperti untuk membuka kedai runcit. Walaupun hanya 3 orang manusia yang menginap di rumah itu, atok aku akan setia pergi ke gedung membeli belah kesukaannya, Econmart. Jika hari ini nenek aku masak cekodok, atok akan beli lagi 5 paket tepung esok walaupun di dalam almari masih ada lagi tinggal 9 paket. Jikalau hari ini atok nampak aku makan sepaket Maggi, esok atok akan membeli lagi 3 bungkus Maggi. Di masa sebegini, aku akan menyeludup beberapa paket Maggi untuk diedarkan kepada rakan taulan di sekolah.

Atok juga telah penat dinasihati namun masih berdegil. Walaubagaimanapun, di samping membeli belah untuk kepuasan sendiri (dan aku syak atok ada affair dengan cashier Econmart), atok juga sering membeli belah dengan niat untuk membantu. Pernah sekali ketika hendak membeli pisang goreng, terdapat dua gerai yang menjualnya. Satu yang sedap dan laris dan satu lagi yang kusam dan tak sedap dan tak laris. Menjadi atok aku yang baik hati, atok aku memilih gerai yang tidak sedap atas alasan kasihan.

Berikutlah cherita pembeli besar (big spender) di dalam keluarga aku. Aku sebagai pemerhati telah memutuskan untuk mengikut jejak langkah mereka. Hehe. Jadi seperti biasa jika umi aku membebel aku banyak sangat membeli-belah, aku boleh menyajikan alasan ianya penyakit turun-temurun keluarga (genetic disease).

1 comment:

  1. Haks!
    Tak sangka ni pun boleh jadi penyakit keturunan.
    Ish ish..

    BTW, kamu beri idea yg bernas!
    Alasan kpd pemerhatian orang sekeliling..
    Yea!

    ReplyDelete

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang