Tuesday, May 19, 2009

Terbisu

Biasanya hari hari aku akan bangun pagi tengahari dan memulakan hariku dengan perbalahan bersama warga di rumah atas sebab musabab ketidak jelasan komunikasi.

Bagaimana aku akan tidak memahami apa yang atok aku cakap apabila dia tidak memakai giginya. Lalu perkara yang sepatutnya mengambil 2 minit untuk di beritahu memakan masa 5 minit. Contohnya,

Atok: Syarah, cepat siap. Bawa kereta pergi Kg. Delek
Syarah: Ha?
Atok: Cepat siap. Bawa kereta pergi Kg. Delek
Syarah: Ha?
Atok: Bawak kereta pergi Kg. Delek
Syarah: Amende? Tak dengar la.

Dan berlarutan selama beberapa minit yang tidak munasabah.

Kemudian aku pusing sebelah, terlihat nenek aku. Belum habis penat atas sebab musabab menjalani perbualan dengan atok aku, aku terpaksa pula menjalani seksaan berbual dengan nenek aku. Seperti biasa perbualan itu akan berbunyi seperti sebegini,

Syarah: Mak, bagikan teh.
Mak: Nak nasik?
Syarah: -__-"

Aku rasa mak tak pernah dengar apa yang aku cakapkan, dia pakai hantam assume apa yang dia rasa aku nak cakap. Ini memang betul-betul ketidak dengaran bukannya ketidak jelasan kedengaran kerana biasanya apa yang aku cakap dengan apa yang mak dengar sangat lah jauh berbeza.

Apabila sahaja aku terasa bagaikan situasi komunikasi kami tidak boleh lagi menjadi bertambah teruk, ternyata aku salah.

Kini, bila aku pusing lagi sebelah. Aku akan cakap,

Syarah: Bibik, dah makan?
Bibik: :)

Syarah membuat bahasa isyarat.
Bibik membuat bahasa isyarat.
Wallahua'alam apa yang bibik faham dan apa yang aku faham.

Atas sebab musabab bibik baharu baru diterbangkan dari Kemboja, sepatah haram pun masih dia tidak memahami apa yang aku cakap.

Akhirnya, kami sekeluarga pun terpaksa menggunakan bahsa isyarat untuk berkomunikasi dengan bibik tersebut.

Dengan bahasa isyarat sekalipun, bibik tersebut masih tidak jelas dengan apa yang cuba kami perkatakan. Walaupun begitu, ianya sedikit sebanyak membantu juga. Mungkin kami juga boleh mempraktikkan menggunakan bahsa isyarat untuk berkomunikasi sesama sendiri.

Kini aku hidup serumah dengan yang tidak-faham-apa-dicakapkan, yang tidak-dengar-apa-dicakapkan dan yang tidak-faham-apa-yang-didengar-dan-dicakapkan.

Seronok betul.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang