Saturday, May 23, 2009

Tiada Lagi Simpati

Pada mulanya, aku berasa sangat sedih bagi pihak bibik baru. Sudah la jauh dari kampung halaman, terpaksa pula hidup dengan seangkatan keluarga psycho yang tidak faham apa yang dicakapkan mahupun memahami apa yang dia cakapkan.

Dengan kesulitan kecil itu juga lah, nenek aku mula bising komplen macam-macam tentang bibik tersebut. Aku yang sangat mudah bersimpati pun tersimpati terhadap bibik tersebut.

Aku faham perasaan bibik, kerana hari-hari pun aku mengalami kesulitan yang lebih kurang macam itu. Hari hari aku terpaksa berhadapan dengan atok aku yang susah untuk aku faham apa yang dicakapkan dan nenek aku yang selalu tak faham apa yang aku cakapkan.

Namun begitu, situasi bibik berganda-ganda lah lebih teruk, aku sangka. Hinggakan apabila umi aku bertanya khabar bibik tersebut, dengan nada yang penuh kesedihan aku pun memberitahu bahawa hari-hari aku terpaksa dengar nenek aku komplen macam-macam tentangnya walaupun hakikatnya bibik tersebut rajin lagi baik.

Sebagai umi yang prihatin (dan ternampak peluang untuk menyambar bibik nenek aku), umi aku pun bertanyakan kepada pak cik aku menerusi the translator a.k.a bibik pak cik aku. Yang mengejutkan, menurutnya bibik nenek aku memberikan positive feedback dan memuji muja best kerja dekat situ.

Dengan segala sangsi, aku pun bertanya kepada umi aku sebab musabab terjadinya perkara tersebut. Dan baru juga lah aku teringat bahawasanya bibik tersebut tidak pernah memahami sepatah haram apa yang nenek aku bebelkan terhadapnya hari-hari.

Dan memandangkan Hakim juga sering panggil dia tolol sambil senyum, kemungkinan besar dia menyangka dirinya dipuji. Kini aku tidak simpati lagi terhadap bibik, malahan berharap agar aku boleh mengalami situasi tersebut sepertinya.

Jikalau bahlul bermaksud penuh dalam bahasa arab. Maka mungkin juga, tolol bermaksud lawa dalam bahasa kemboja.

1 comment:

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang