Sunday, February 13, 2011

Seram Sabtu

Kenapa hari Sabtu je nak kena siarkan cerita cerita seram? Ok dah, kalau siarkan malam Jumaat cakap tipikal sangat. Lepastu bila satu channel siarkan slot Seram Sabtu, sebagai masyaratkat harmoni sesama Melayu yang suka berhasad dengki mestilah channel lain pun nak siarkan cerita seram di malam Sabtu juga kan. Atau mungkin semuanya hanyalah satu coincidence (yeah right).

Disebabkan terlalu banyak siaran menyiarkan cerita seram, kita kena lah berlaku adil tukar-tukar channel bila sampai iklan atau mute kan bila sampai part seram-seram tapi kalau tak pegang controller ini semua tidak possible ye.

Movie Seram Sabtu marathon pun dimulakan dengan cerita Pocong 2.


Dari segi saiz gambar yang aku attach pun jelas menunjukkan agak menakutkan lah juga cerita dia. Ceh yang sebenarnya aku memang tak layak nak reviu cerita ni sebab sambil tengok sambil facebook bila sampai bab takut dan semua orang terkejut baru nak pandang skrin walaupun waktu tu dah terlepas hantu dia dah. Tapi takpe sebab cerita hantu jalan cerita tak penting pun, entah apa-apa dia belit last-last jadi macam tu, jadi mungkin aku lebih layak untuk rate part yang aku tengok sahaja iaitu hantu dan ending dia.

Hantu - ada yang menakutkan dan ada yang tak, seperti biasa hantu suka jelma-jelma jadi orang lain yang paling tak boleh blah sekali bila hantu menjelma jadi boyfriend heroin pastu siap nak menggatal lagi. Pergh, terbaik la hantu ni. Ingatkan orang minyak je gatal, ada juga hantu lain yang gatal rupanya.

Ending - Akhirnya heroin dia jadi gila sebab rumah dia 'hilang'. Rupa-rupanya delusion ada rumah kat situ padahal tak. Kalau aku pun jadi gila kot, pelik juga selama harini dia bayar sewa dekat siapa? Hmmmm



Next movie is Haunting at the Beacon. Between all the three movies I would say this is the winner. Kenapa? Sebab para pelakon dia tak terlalu cantik jadi boleh concentrate dekat jalan cerita dan hantu dia. Tapi ada sorang pelakon yang hensem tu pun rupanya hantu memang dissapointed gila la. Baru je plan nak google gambar dia sekali dah jadi hantu terus cancel.

Hantu - Memang scary. Semua hantu yang berupa orang tapi dalam scary version. Cerita Mat Saleh semua memang banyak macam ni, which is better sebab hantu bodoh-bodoh rambut mengerbang tak menakutkan, rupa aku bangun pagi lagi menakutkan kot tapi kalau rupa manusia versi extremely hodoh macam hantu lebih menakutkan. Bila lah movie tempatan nak faham konsep nih?

Ending - Akhirnya heroin bunuh diri sebab find out yang semua penghuni rumah tu hantu. Ni lagi dahsyat.


Daaan, akhirnya movie Puaka Tebing Biru. Ok yang ni pun aku tak tangok betul-betul. Yang pasti aku lebih banyak tengok Fahrin Ahmad daripada puaka tebing birunya. Setiap kali orang cakap Fahrin ni hensem la, tough la, time tu je aku angkat kepala nak tengok, cis nampak sangat cerita hantu yang orang hensem berlakon tidak efektif.

Hantu - Umie Aida kena cat warna hijau. Rupa dia lebih seperti mak toyol daripada puaka tebing biru. Macam orang tak cukup zat pun ada juga. Yang pasti, ianya tidak menakutkan sampai Fahrin boleh lagi peluk-peluk bini dia walaupun dah bertukar menjadi hantu.

Ending - Ok aku tak ingat apa ending dia tapi happy kot sebab last-last aku tak mencarut atau kerutkan muka tapi rasanya part muka aku tak berkerut tu sebab last sekali ada Fahrin Ahmad tak pakai baju lagi. Hee.

Ok aku tipu, cerita Puaka Tebing Biru bukan cerita terakhir tapi sekarang ni tengah tengok lagi another horror movie - Kereta Hantu Menggarai. Tapi tak berapa interested nak tengok movie ni sebab tajuk dia macam suggest accident kereta je dan kalau memang tentang tu aku lebih banyak experience, seperti dalam entri ini.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang