Sunday, February 13, 2011

Pencapub

Tajuk entri ini derive daripada the word mencapub ataupun kalau guna Google translate mungkin dia akan terjemahkan dalam English jadi Paris Hilton. In case korang tak tahu, mencapub bermaksud mencari publisiti. Fahamkan bagaimana ayat itu boleh boleh dipendekkan sebegitu sekali? Aku tak pasti samada mencapub mempunyai sama maksud dengan mencapap atau tak, tapi secara logiknya tidak sebab mencapap macam bunyi mencari karipap. Hmmm.

Dalam dunia blogging ini ataupun dunia secara amnya, kalau kita tak boleh famous melalui bakat sendiri, kita boleh famous melalui publisiti. Bak kata orang, "every publicity is good publicity". Jadi untuk orang yang kurang berbakat menulis seperti aku, publisiti amatlah penting untuk tarik readers.

Seperti yang aku telah include kan dalam entri ini, berikut merupakan salah satu cara untuk meraih publisiti dan menaikkan traffic blog anda. Tapi itu Hanis Zalikha punya version. Sekarang aku pula hendak tulis tips untuk menjadi blogger masyhur (ceh macam layak je).

Pertama sekali, sebagai blogger kita kena lah selalu singgah blog orang dan rajinkan diri baca blog mereka. Lebih baik jika kita follow dan komen. Tapi komen bukan sebarang komen, amat lah penting untuk kita komen yang bodek orang kaw-kaw punya. Contohnya boleh baca komen dalam entri ini dan tulis the exact opposite.

Better yet, kita juga boleh buat entri pasal blogger tu terus, lagi-lagi kalau blogger tu famous sebab nanti confirm dia akan feature entri tu kat blog dia punya. Dalam entri tersebut korang boleh lah tulis tulisan memuja dan batak gila yang korang sangat desperate nak jadi macam diaorang. Sebab sebenarnya memang korang desperate nak jadi macam diaorang pun kan. Contohnya dalam entri ni.

Kalau tak cukup lagi, lepas tulis entri pasal dia korang boleh lah set appointment untuk jumpa dengan diaorang pulak. Sebab nanti confirm diaorang akan tulis entri pasal jumpa korang pulak kan. Bila jumpa kena lah buat-buat batak macam jumpa artis dan lepastu boleh lah tayang kat satu dunia yang kau jumpa diaorang sambil letak gambar-gambar bersama dan pose batak kau tu yang nampak sangat out of place daripada blogger-blogger lain tu. Contohnya macam entri ni.

Untuk menaikkan lagi traffic, rajin-rajin juga lah tulis entri tentang isu semasa walaupun korang cetek ilmu macam mana pun tentang isu tersebut. Sebab nanti orang search keyword pasal perkara tu mungkin akan terjumpa blog korang. Kalau sekarang tentang isu Mesir, korang tak tahu nak tulis apa pun, buat je lah entri 'Muka Hosni Mubarak macam ex-driver pakcik aku'. Tapi kalau betul tak tahu sangat nak cakap apa pasal isu tu, cukuplah sekadar tulis tajuk yang sama dan attach a cut from Berita Harian macam entri ini.

Cukuplah sampai disitu. Kalau korang tak percaya tips tersebut boleh berjaya membuatkan anda menjadi blogger famous gila tanpa bakat langsung boleh lihat sendiri di sini.

Macam tak pernah buat je semua ni, patut la aku tak famous-famous.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang