Saturday, October 31, 2009

Cek List

Seperti sedia maklum, aku yang suka make fun of people lebih-lebih lagi orang yang berlainan daripada aku yang mesti selalu kena mock, gelak, mimmick atau macam-macam lagi. Contohnya, aku yang agak carefree dan tak lah uptight sangat sampai perlu tulis cek list, grocery list atau apa-apa list sebab konon-kononnya otak aku masih cergas dan fresh.

Memang benar lah aku mempunyai bakat semulajadi untuk make fun of people of which termasuk lah diri aku sendiri. Tak sangka ingatan aku betul-betul dah berkarat selama cuti 3 minggu ini sampai kena buat cek list. Dah lah yang sebenarnya dah lama aku nak tulis cek list ni, itu pun terlupa. Macam aku perlukan to-do-list yang consist of 'membuat -to-do-list' dalam list tersebut.

Ternyata karma telah menghentam aku bila aku gelakkan dalam hati dan luar hati bila aku tengok manusia-manusia yang buat cek list hari-hari. Seperti *censored* nama tak boleh cakap, sebab dia baca blog aku. Sampai ada sekali aku baca diari seseorang itu, di sebelah list dia siap tulis lagi pts (penting tak segera) atau ps (penting segera).

Sekarang perkara tersebut berbalik kepada aku. Mungkin aku juga perlu membuat satu cek list supaya aku tak lagi lupa untuk membuat perkara-perkara yang patut aku buat. Yang sebenarnya kesedaran mula tercetus apabila aku tertinggal kunci, selendang dan inner di rumah Klang. Banyak betul perkara yang aku lupa. Terasa tua aku. Atau mungkin sebab makan megi lagi?

Menjadi seseorang yang tak menulis list, memang kerap aku terlupa untuk bawa macam-macam dan tertinggal barang dan sebagainya. Tapi kali ni sampai 3 barang. Waktu itu barulah aku sedar aku memang perlu mula membuat cek list.

Kemudian, walaupun sudah seminggu di rumah, aku masih lupa lagi nak pergi dentist, tengok cerita geng dan install Kaspersky. 3 benda untuk di tunaikan dalam seminggu pun aku tak boleh nak accomplish. Waktu itu aku sedar bahawa aku memang bermasalah dan perlukan pertolongan profesional. Kalau ada rehab untuk menjadi lebih cekap aku lah orang pertama yang akan sign up.

Memandangkan rehab seperti tersebut belum ditubuhkan lagi. Jalan penyelesaian aku termasukalah keputusan untuk memutuskan untuk menulis cek list. Cek list yang releven untuk aku tulis ialah barang-barang yang patut aku beli untuk pembukaan kolej untuk semester 2 tak lama lagi.

To buy list:

Zip (coklat)
Oreo
Pad
Clarinase
Bio Oil

Aku tahu walaupun list ni tak panjang tapi aku percaya aku berpotensi untuk lupa (lagi). Jadi sempena nak masuk semester 2, mungkin aku patut berubah menjadi seseorang yang lebih pantas dan efisien. Membuat cek list adalah salah satu langkah pertama untuk menjadi insan yang lebih berhemah.

Ok lah sebenarnya aku malas nak cari pen dan kertas dan kalaupun jumpa pen dan kertas aku akan most likely hilangkan list tersebut atau lupa yang aku ada buat list.

4 comments:

  1. syar. ? sekali kena bom dengan orang dohh ???
    jap.weh.
    bio oil tu okayy ke ?aku ingat na try tp cm ta oily ke ??
    n lg satu.kau dah cuti sem blom ?

    ReplyDelete
  2. tatau la.x jd beli pun.haha
    mak ak suro try vitamin e
    hmm, ak baru je habis cuti weh

    ReplyDelete
  3. yeke ?cptnyerlahh kan?dah satu sem.haihhh.
    abes kau dok uma jelahh?heee.

    ReplyDelete
  4. tu la psl.lebih kurang la, blk kampung ape je lg boleh buat.haha

    ReplyDelete

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang