Wednesday, October 21, 2009

Diari Hari Rabu

Mungkin post hari ini agak berbeza sebab aku tak pernah regard blog aku sebagai satu diari. Lebih kepada borang komplen, kalau pun tak ada apa-apa yang layak di komplen aku akan cari jalan juga untuk membuat komplen dan seperti biasa mangsanya atok aku.

Oleh sebab hari ini bosan sangat, akhirnya aku telah melayan blog aku seperti satu diari. Walupun dalam real life aku tak pernah tulis diari.

Tapi tentulah aku tak nak mengaku kat kawan-kawan aku yang aku takde diari. Ish, rasa macam social outcast bila takde diari. Perempuan-perempuan lain semua siap buat code name lah, tulisan rahsia la dan macam-macam lagi untuk menjamin keselamatan diari diaorang.

Aku pun turut sama join bawa diari pergi sekolah dan tunjuk semua orang betapa lawanya diari aku walaupun dalamnya suci kosong tak de tulis apa-apa kecuali nama.

Memandangkan aku tak de bakat nak menulis diari, aku pun selalu tertanya-tanya apa sebenarnya yang semua orang ni tulis dalam diari orang. Dalam erti kata lain, diari orang bermaksud diari kakak aku sebab dekat rumah itu dia sorang je yang tulis diari.

Tapi ternyata attempt tersebut tidak berjaya sebab sebenarnya aku malas membaca. Pantang nampak paragraph panjang sikit je mata aku dah kabur-kabur dan aku mula mengantuk.

Untuk beberap tahun sekian lamanya aku tertanya-tanya apa yang ada dalam diari orang sampai bila Techer June tanya "nak save apa kalau rumah terbakar?", semua perempuan jawab diari. Pelik aku kenapa nak selamatkan diari, kalau terbakar kan boleh tulis balik. Kalau ikutkan jawapan aku nak selamat kan duit tapi nanti nampak sangat yang aku ni shallow dan tak normal jadi aku jwab je la aku akan selamtkan diari.

Hingga entah macam mana aku find out macam mana rupa diari. Biasa nya diari ni perempuan akan tulis pasal budak lelaki yang diaorang dah angau sangat. Oleh sebab aku tak pernah suka siapa-siapa lagi, memang susah untuk aku imagine perasaan diaorang tu. Sampai pandang kipas, pandang lampu dan pandang pinggan macam cerita P Ramlee semua nampak bayang-bayang yang diaorang angaukan.

Walaupun aku tak pernah experience macam tu, tapi aku tulis juga dalam diari aku yang aku pusing mana mana nampak si dia. Jadi setiap kali aku pandang kipas aku cuba imagine muka dia, walaupun serious pening dah lah kipas tu laju alih alih aku tertidur.

Lepastu sejak aku join blogging ni, aku tengok ramai orang buat blog macam diari. Dari situ baru lah aku tahu, rupa-rupanya diari ni macam tentatif program. Dia report ada dia buat setiap jam. Walaupun aku tetap rasa macam pelik dan merepek, tapi apa salahnya mencuba benda baru kan.

Jadi akhirnya lepas mukaddimah panjang berjela ni, mula lah segmen diari hari rabu aku.

Hari ini macam biasa aku bangun solat subuh lepas tu tidur balik. Aku bangun untuk makan tengahari dan bergaduh dengan atok sebab atok paksa makan nasi lemak pagi tadi. Aku cari gaduh dengan mak dengan lambat-lambat tukar channel bila aku tengah tengok HBO, mak suruh tukar TV3 nak tengok 'Si Cantik dan Si Buruk Rupa'. Aku senyum kat bibik sebab aku malas nak dengar dia bercakap. Aku suruh Iman masak megi kalau nak pakai internet walaupun aku dah muak makan megi dan aku dah boring pakai internet. Aku cari gaduh dengan Hakim dengan membuat-buat moody atau pun tengking bila dia tanya aku apa-apa.

Cuba imagine kalau aku tulis diari yang sebenar, aku boleh tulis untuk sehari sahaja lapas tu fotostat untuk tiap-tiap hari berikutnya.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang