Wednesday, July 6, 2011

Tolong Senyap

Aku rasa macam kebelakangan ni aku macam dah kurang bercakap sikit. Err, kenapa ya? Sebab aku tak tahu nak cakap apa kot. Gila tak kreatif jawapan. Mungkin juga sebab aku nak kurangkan dosa tak nak cakap benda merepek dah ataupun sebab aku nak lebihkan masa berfikir dari bercakap atau mungkin kerana aku duduk rumah sorang-sorang, nak cakap dengan siapa pulak kan.

Ye, sebab kalau aku tak sorang-sorang aku banyak cakap juga sebenarnya. Lagi-lagi dengan kawan rapat aku, kalau aku mula bercerita memang penuh gaya macam masuk pidato. Tambahan lagi dengan aku yang Little-Miss-Sarcastic ni, kalau bercerita tak sah kalau tak exaggerate. Contohnya, kalau aku jalan jalan kat MSU lepastu ternampak diri aku sendiri, mesti balik rumah aku cerita...

"Tadi kan waktu pergi MSU aku nampak ada satu pompuan ni hitam gile. Dah lah hitam, pastu pakai baju, tudung, skirt, kasut hitam pulak tu. Sekali pandang dah macam bayang-bayang tanpa tuannya. Dua kali pandang macam lembaga hitam pun ade gak. Kalau blackout mesti dia hilang dalam kegelapan, kesian mak bapak dia bila black out je kehilangan anak dia."

Jadi, bila difikir-fikir kan mungkin ada juga eloknya aku kurangkan bercakap ni. Almaklumlah, mengata orang memang berdosa. Lagi-lagi kalau mengata macam kat atas tu. Tolong la jangan mengata orang macam tu. Sedih tau. Tsk. Lagipun kan Rasulullah dah pesan...

"Wahai orang yang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan janganlah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri"
(H.R. Abu Daud)

Memang tak elok betul perangai aku yang satu tu, moga-moga lepas ni berubah la. InsyaAllah, amin.

Tapi bila aku tak mengata orang, aku jadi tak tahu nak cakap pasal apa. Hehe. Sebab kalau setakat bercakap sebab nak break the ice je memang aku malas nak layan. Jadi, aku selalu end up senyum simpul bila orang cakap dengan aku. Lagi-lagi annoying stranger yang banyak cakap dan suka tanya soalan bodoh. Bila aku senyum tu bukan sebab aku malu ke apa ye, aku senyum sebab dalam hati aku rasa macam nak stapler mulut annoying stranger tu.

Annoying Stranger (AS): Tak makan ke?
Syarcastic Syarah (SS): Buta ke hapa? Nampak macam aku tengah makan ke? Kalau aku tengah makan pun macam mana aku nak jawab, tak belajar ke yang tak boleh bercakap waktu tengah makan? Semak betul la.

Tapi tu dalam hati la, yang sebenarnya aku hanya sekadar senyum simpul dan jawab "Errr, tak."

Ataupun kalau waktu tu aku tengah makan, nanti kena tanya lagi...

AS: Sedap?
SS: Boleh la, rasa macam taik sikit tapi terpaksa lah telan bukannya ada banyak sangat cafe kat MSU ni pun. Nak tak nak, kena la juga makan. Kalau tak makan kebulur pulak nanti.

Tapi in reality, aku hanya jawab sampai boleh la.

Nampak tak? Jadi, annoying stranger sekalian tolong la jangan tanya soalan bodoh, penat la nak jawab. Sekurang-kurang nya kalau aku malas nak jawab aku boleh lagi senyum simpul dan mengangguk atau geleng atau balas sepatah. Kalau dapat ke mak aku, lagi dia tak jawab terus. Tambahan lagi kalau waktu tu dia tengah pening.

Bukan pening "pening" ye tapi pening "Yang-I-pening-la". Macam bila bapa aku hisap rokok dalam kereta nanti mak aku akan mula la "Yang-I-pening-la". Ataupun bila bapa aku ajak pergi mandi sungai atau pergi picnic atau pergi dinner atau waktu balik kampung. Err, apa-apa je la yang bapak aku ajak nanti mesti mak aku "Yang-I-pening-la". Jadi, waktu kitorang pergi Port Dickson untuk reunion ex-Putra bapa aku, mak aku macam biasa la kan dengan "Yang-I-pening-la" dia tu.

Lepas tu bila sampai-sampai je duduk kat depan satu mak cik ni yang banyak cakap gila. Mak aku tak jawab sepatah haram pun tapi dia tak putus-putus tanya soalan. Dah mak aku tak jawab, dia pergi tanya kat aku pulak. Adoi, lemah betul. Kang aku berjangkit "Yang-I-pening-la" kang, haram apa dia tak dapat.

Kitorang pun cepat-cepat lah pergi dari situ, ambil kunci dan berkurung dalam kereta. Moral of the story, tolong la jangan kacau mak aku bila dia tengah "Yang-I-pening-la". Moral ke dua, kalau takde apa yang elok nak bercakap, lebih baik diam.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam telah bersabda : “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata baik atau diam, barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tetangga dan barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tamunya”.

2 comments:

  1. ye. bile kau duduk di starbucks, mengumpat tak dpt dielakkan agagaga

    ReplyDelete
  2. kat mana mana pun kot. esp being us. teehee :p

    ReplyDelete

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang