Monday, July 4, 2011

Hari Jadi

Setahun sekali, akan tiba waktu hari di mana kita dilahirkan di muka bumi ini. Eh macam salah je ayat tu, bunyi macam kita dilahirkan setiap tahun pula. Ok, mari bina ayat semula.

Setahun sekali, akan tiba hari dimana kita meraikan hari kelahiran kita di muka bumi ini. Pada hari tersebut, baru lah kita dapat berhubung dengan rakan taulan dan kenalan yang kita hanya tegur pada hari jadi, hari raya dan hari kahwin. Pada hari tersebut barulah ada orang nak tulis dekat wall Facebook yang selama hari ini berhabuk dan bersawang.

Dengan itu, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Facebook sebab mengingatkan semua orang tentang hari jadi saya.

Selain meingingatkan semua orang tentang hari jadi aku, Facebook juga membolehkan rakan taulan menulis di wall aku. Jadi, bilangan orang yang nak hantar SMS atau call semakin berkurangan dalam setiap hari jadi yang mendatang.

Perkara ini memang menguntungkan semua pihak sebab tak perlu lagi membazir SMS penghantar dan penerima. Tak rasa membazir ke nak balas SMS bertulis "Tq" atau "K" atau "K, tq."?

Bila orang call lagi la membazir sebab nanti lepas orang yang menelefon tu mengucapkan selamat hari jadi dan aku hanya mampu jawab terima kasih sebab waktu kecil dahulu aku hanya belajar cakap "Please" dan "Thank you". Jadi lepas mengucapkan terima kasih aku terus terdiam dan dia pun terdiam dan suasana menjadi hening seketika dan kekok lama sebab dia expect aku cakap lagi tapi otak aku memerelukan masa yang lebih lama untuk memikirkan ayat yang sesuai untuk diucapkan.

Situasi macam ni paling sering berlaku sewaktu aku bercakap telefon dengan bapak aku. Bila mana aku sudah kembali ke tanah air tetapi keluarga aku masih berada di UK. Setiap kali bapa aku menelefon aku, dia hanya mampu bertanya soalan am seperti "Dah dapat elaun?" dan aku hanya menjawab "dah" dan kemudian suasana terus menjadi hening. Dua dua pihak terdiam sebab dua dua pun sama tak reti nak berborak. Sehinggalah aku terbatuk sikit atau cakap "Hmmm" lepastu ayah terus bertanya "Apa dia?" dan aku pun jawab takde apa apa lepastu suasana kembali menjadi hening dan kami terus terdiam lagi hinggalah bontot aku lenguh atau tangan aku berpeluh baru lah aku tanya ada apa apa lagi tak dan barulah situasi kekok kuasa 3 itu berakhir.

Nasib baik la sekarang mereka dah pulang ke tanah air jadi tak perlu lah bapa aku nak call lagi dan menghadapi situasi kekok tersebut lagi. Namun begitu, aku tetap mempunyai rakan taulan dan kenalan lain di sana yang cuba menghubungi aku semula sekembalinya aku ke tanah air.

Mula-mula berhubung semula di Facebook memang rasa agak teruja sedikit sebab dapat catch up dan berborak borak sampai tak tahu nak borak apa dah sampai terpaksa cakap yang aku kena pergi dulu semata-mata nak tamatkan perbualan tetapi lebih pelik sebab cakap je nak kena pergi tapi masih online lagi.

Kemudian, bila nak berborak lagi aku memang dah kekeringan idea nak cakap tentang apa tapi dia tak putus asa asyik tegur aku je sampai akhirnya aku terpaksa appear offline dekat mereka. Nasib baik mereka tak faham Bahasa Melayu jadi boleh lah luahkan perasaan di sini.

Tetapi sekali sekala kena juga lah merajinkan diri melayan mereka. Kalau hari kahwin tu orang panggil raja sehari, hari jadi ni macam artis sehari. Tak kisahlah siapa pun yang menegur dan nak berborak kita kena lah layan juga. Tambahan lagi untuk orang yang sudah meningkat usia menjadi 20 tahun, mungkin dia patut belajar untuk berborak dengan orang supaya tak jadi social outcast sangat dah.

Tak sangka, hari yang dinanti-nantikan sudah tiba. Berusia 20 tahun bererti aku bukan lagi remaja belasan tahun. Aku sudah menjadi dewasa dan penantian aku sejak kecil yang teringin nak jadi dewasa sudah tamat. Aku memang tak sabar menunggu detik ini sebab bapak aku selalu cakap bila dah besar nanti aku jadi putih. Malangnya tak pun. Tsk.

Sama ada aku ditipu bapa aku lagi atau dia ingatkan anak dia ni anak itik yang kecil-kecil ugly duckling dah besar boleh jadi beautiful swan. T_T

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang