Sunday, August 16, 2009

Masked Rider

Tajuk busuk, aku tahu. Sebab dah takde idea nak tulis tajuk apa dan dah tak nak tulis tajuk 'MSU lagi dan lagi dan lagi', penat kot, panjang sangat.

Bak kata Kak Sharifah, "orang ada blog ni semua benda nak cerita, kawan akak tu dia pergi Giant pun nak cerita". Ye, ye aku pun macam tu jugak kot. Pakai mask pergi kelas pun nak gebang satu blog.

Memandangkan aku seorang yang concern pasal health (tipu) dan risau dijangkiti H1N1 (tipu sikit), aku dah mula pakai mask pergi kelas. Selain daripada membuat bahagian mulut berpeluh-peluh macam baru habis kumur-kumur, nafas yang panas ventilate ke atas dan menyebabkan vaporisation di kaca mata dan merimaskan serta tidak lagi berupaya mengusha diri sendiri di cermin atau apa-apa reflective surface lagi, aku telah decide untuk pakai juga mask atas beberapa sebab munasabah.

Antaranya ialah, memandangkan sekarang ini musim exam dan hanya perlu keluar 3 jam sehari selebih (24-3) jam diluangkan di dalam bilik, rasa macam membazir masa pula nak meluangkan masa untuk pakai mekap, tepek-tepek foundation untuk 3 jam je, balik bilik bukan ada orang tengok pun. Jadi langkah bijak memakai mask telah memberi jalan penyelesaian untuk masalah ini.

Selain itu, apabila pakai mask kita boleh assume orang tak recognize kita maka tak perlu lah menegur dan beramah-mesra kalau tiba-tiba terserempak. Kalau dah nampak tak tegur orang kata sombong walaupun sebenarnya kita tak berniat macam tu tapi hanya nak cepat pergi bilik air sebab sakit perut sangat. Degan cara ini, walaupun orang perasan kita, kita boleh bagi alasan kita tak perasan sebab banyak sangat benda dekat muka.

Namun begitu, kalau betul-betul juga orang perasan kita dan start conversation "eh, ko pakai mask, comel gila", dan terpaksa reply "dah nampak aku pakai mask tanya lagi, macam mane ko tahu aku comel?", tapi kena ulang 10x sebab dia tak faham-faham apa aku cakap akibat penyakit mumbling, maka boleh fitnah mask yang menyebabkan diaorang tak faham apa kita cakap.

Lepas dah habis conversation pula baru lah terkesima dan rasa terharu-biru sebab orang tetap boleh cam walaupun sebahagian besar muka dilitupi kain murah berwarna biru.

Selain itu, bila pakai mask kita boleh minta duit lebih dekat ayah dan bagi alasan duit asyik habis sebab kena beli mask walaupun sebanarnya sebab lari bajet sebab malam-malam asyik teringin nak makan kuey teow kung fu, ladna dan sebagainya di kedai mamak Ali yang mencekik darah.

Kini, hari ke hari, aku semakin immune dengan bau nafas sendiri walaupun masih tak puas hati sebab rasa macam aku sorang je yang pakai mask nampak kabut sangat orang lain pakai macam smart, kemas dan kontrol, takde membebel-bebel nafas panas ke busuk ke hape. Mula-mula aku ingat kan sebab muka aku comel* sangat tapi lama kelamaan baru lah aku sedar, memang betul aku pakai tudung kedepan sangat.

comel* ; kecil, molek

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang