Monday, August 24, 2009

BeRamadhan

Alhamdulillah bulan Ramadhan yang dinanti-nantikan akhirnya kunjung tiba. Jadi Ramadhan 142X ini patut digunakan lebih untuk beribadat dan bukan untuk beli baju raya, kasut raya, beg raya atau mekap raya, sebab aku dah beli dah.hee.

Jadi sebagai substitute, biasanya bulan puasa dihabiskan dengan shopping, tapi memandangkan itu sudah pun selesai, mari lihat berjaya tak Ramdhan kali ini dihabiskan dengan beramal ibadat.

Alhamdulillah aku dapat menjalankan terawih pada malam pertama Ramadhan. Malangnya, pada malam-malam yang seterusnya aku syik sakit. Mula-mula food poisoning sewaktu pertama kalinya berbuka puasa di bulan Ramadhan ini. Keesokannya pula diserang lelah dan kerap batuk-batuk lebih teruk daripada atuk. Mungkin sebagai peringatan kena kurangkan mengata atuk.

Jadi memandangkan hari ini aku dikecualikan untuk berpuasa, aku nak cuba reviu apakah sebab musabab aku agak letih berpuasa bulan Ramadhan ini. Mengimbas kembali perbuatan-perbuatan pada 1 Ramadhan bermula dari selepas bangun tidur daripada tidur selepas solat subuh:

Duduk dalam kereta dalam perjalanan balik kampung di Klang. Hari di mana umi aku telah mengaku secara sah bahawa dia membaca blog aku dan aku marah-marah tak kasi baca sebab katanya blog aku buat dia menangis,

"Biar la umi baca, umi ketawa sampai keluar air mata."

Selepas berdebat-debat bagi alasan untuk umi tak baca blog aku lagi akhirnya sampai ke Klang. Seperti biasa di Klang kerja aku selain daripada menolong mak di dapur mungkin lebih banyak lagi masa dihabiskan menggelakkan mak bagi konteks menolong pula, lebih kepada menolong menengok apa yang mak buat dan kemudian menjenguk apa yang bibik buat dan kemudian menjenguk apa yang bibik lagi satu buat.

Saki-baki masanya pada hari itu aku membuang masa dengan membuli budak-budak dan cakap, "Eeeeeeeeeee tak puasa" dekat semua budak kecil yang tak puasa.

Kemudian aku tidur, bangun-bangun dan mengata mak lagi.

Kemudian duduk di meja, azan berkumandang dan buka puasa minum air soya yang membuat sakit perut. Sewaktu sakit perut boleh lagi mengata dalam hati "ni mesti mak punya mee ni" walaupun semua orang lain makan mee tapi takde apa-apa pun.

Konklusinya, hari pertama Ramadhan dihabiskan dengan mengata umi dan ayah, mengata dan menggelakkan mak, menuduh atok menopause dan membuli budak-budak kecil. Jadi baru aku perasan, semua tenaga aku dihabiskan dalam bentuk verbal.

Apa-apa pun, Ramadhan ini, seperti yang aku baca di post ini. Mungkin Ramadhan kali ini boleh menjadi kem untuk aku berlatih mengurangkan mengata orang. Lepas tu mungkin ayah aku pula boleh mengikut jejak langkah aku. Amin.

1 comment:

  1. agaga.
    aku taktau lah macammane taknak mengate
    sebab aku dah tade life skrg,
    aku kne menyebok hal orang.
    agagag

    ReplyDelete

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang