Sunday, July 5, 2009

Tahun ke-18

Walaupun hari ini hari keramat yang sering dinanti-nantikan tapi aku tak rasa apa-apa sangat pun. Walaupun ini ialah hari keramat di mana aku bertukar menjadi 18, aku tak terasa pun kuku aku makin panjang atau badan aku meninggi atau lemak tiba-tiba bertambah banyak macam The Nutty Professor.

Sebaliknya hari ini secara kebetulan memang nak pergi beli laptop jadi ayah aku secara kebetulan teringat birthday aku dan tukar niat beli laptop sebagai hadiah hari jadi. Malam tadi pulak walaupun sahabat handai SMS wish birthday, aku tak boleh balas sebab takde kredit. Pagi tu pun aku buat la SOS top up. Sampai sekarang aku tak top up lagi.

Memandangkan satu-satunya hadiah yang aku minta tidak dikabulkan, iaitu cermin, aku terpaksa lah beli sendiri. Kemudian memandangkan waktu dekat Carrefour secara kebetulan juga ada amoi spread flyer untuk buat spek mata murah, kitaorang pergi la buat sekali.

Jangan salah faham, aku tak lah shallow sangat. Selain daripada material posession yang aku dapat hari ini, terdapat banyak pengajaran yang aku pelajari spanjang hari aku berubah menjadi 18.

Sewaktu menunggu spek mata siap dan ayah aku pergi solat, aku terpaksa tebalkan muka duduk di food court lama-lama. Sampai orang kutip pinggan dah lalu 3 kali, tapi tak bangun-bangun lagi. Waktu itu baru aku perasan daripada orang yang kerja sapu sampah sampai ke kutip pinggan sampai ke masak Yee Mee di food court itu, semuanya lelaki.

Aku tak pasti apa motif aku bagitahu benda tu. Kemudian aku terpaksa tunggu dalam kereta sepanjang ayah aku pergi jumpa doktor gigi. Kebosanan menunggu dalam kereta seorang diri mengundang aku untuk memerhatikan makhluk sekeliling.

Macam-macam gelagat manusia aku nampak tapi takde satu pun yang menyayat hati. Hinggalah tiba-tiba apabila seekor kucing datang dekat dengan pokok yang dekat dengan meter.

Dengan berusungguh-sungguh kucing tersebut menggali menggunakan dua tangannya.
Lubang satu tak cukup dalam, tak masyuk pula.

Dia pun beralih tempat. Korek-korek, lubang dua tak cukup besar dan tempat kurang strategik.

Dia pun beralih lagi ke spot yang redup sikit. Gali punya gali akhirnya dia pun tebalkan muka dan melepaskan hajat.

Waktu itu, tiba-tiba hati aku disayat. Aku berasa sengat bersyukur kalau aku nak qada’ hajat hanya perlu angkat lid jamban. Kucing tu pula nak berak pun melalui banyak halangan dah lah banyak pulak lalat nak hinggap kat punggung, tak senang nak berak.

Akhirnya kucing tu pun sudah habis melabur dan kembali membuat kerjaan harian. Aku kembali bosan.

Tunggun punya tunggu sampai bateri phone aku tinggal 1 bar, akhirnya ayah aku kembali. Alhamdulillah, berbaloi penantian yang lama ini.

Selapas 40-lebih tahun akhirnya ayah aku pergi scaling buat kali pertamanya. Akhirnya bila aku tangok muka ayah tak teringat dekat makcik witch dalam Drag Me To Hell. Kami pun pulang dengan riang gembira.

Ayah aku lah yang riang gembira. Aku terpaksa dengar ayah brag pasal gigi baru dia.
Sambil itu juga aku terpaksa menghulur kapas setiap 10 saat sebab ayah perasan gigi dia berdarah banyak sangat. Belum sempat sampai Ampang Puteri kapas dah habis.

Kemudian aku ke pasar telefon bimbit dengan ayah namun begitu pulang dengan tempat filter air. Waktu tu aku kena dengar lagi ayah bragging pasal lepas dia minum air filter ni dia dah boleh makan kacang.

Waktu pegang water filter tu aku betul-betul rasa macam dah dewasa. Ececeh. Sampai part order Megi goreng, ayah pergi kopek kan udang. Adeh, baru je feel macam dewasa. Ternyata birthday tidak mengubah apa-apa.

No comments:

Post a Comment

Komen dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang