Tuesday, June 30, 2009

Aftermath

Macam rokok, mungkin kerajaan Malaysia boleh buat warning signs dekat paket-paket Megi.

Apa jadi lepas makan Megi,

Cipa: Aa, jom la tengok transformers sabtu ni
Syarah: Tengok la dulu
Cipa: Jom la. Celebrate birthday aa sekali
Syarah: Hah? Birthday Aa? Bila?
Cipa: Sabtu ni la
Syarah: Oh ye, cepatnya. Sekarang berapa haribulan?
Cipa: -__-'

Saturday, June 27, 2009

Camp Alone

Menjadi aku yang suka kritik filem-filem terutamanya filem blockbuster. Akhirnya aku hanya menonton segelintir filem yang aku rasa benar-benar worthy untuk ditonton. Filem blockbuster tak suka, filem Melayu tipikal tak suka, filem Disney tak suka, filem romantik tak suka, filem aksi pun tak suka dan banyak lagi la filem tak suka.

Home Alone yang menjadi filem blockbuster sudah tentu lah masuk dalam senarai filem tak suka. Waktu tengok tu aku tertanya-tanya,

"Ah, biar betik. Macam la boleh orang tak perasan anak dia tertinggal. Macam la anak dia tu tak boleh dengar orang semua bising-bising siap nak pergi. Bodoh betul cerita ni."



Siap nak buat muka macam tu lagi kan. Lepak la, bukan nya apa pun. Nampak sangat filem ni tak best dan overrated.

Namun begitu, nampaknya hari ini telah terbukti kesahihan filem tersebut.

Ini cerita sebenar. Bukan flem yang bajet je banyak tapi kualiti teruk dan harap kan pelakon yang hot-hot je. Dalam cerita ini, hanya terdapat pelakon yang dah expire dan muke hensem badan kurus dia dah hilang 10 tahun dulu.

Menjadi seorang Mejar bersara terlatih dan sebagainya sudah tentu kalau di ajak camping membara-bara semangatnya. Tambahan lagi, 10 tahun menjadi askar semboyan sudah tentu mengajarnya untuk menjadi punctual dan disiplin.

Makanya, apabila tiba waktu untuk jungle trekking, setengah jam awal dia sudah siap dan menunggu peserta-peserta lain sambil goyang kaki dan test weather.

Tunggu, tunggu dan tunggu kalau namanya Dr. S mesti la dia tertidur kerana menunggu lama sangat. Akhirnya bila terjaga semua orang sudah pun pergi dan tinggal lah dia seorang-seorang.

Rupa-rupanya betik. Boleh orang tak perasan yang dia ditinggalkan dan orang lain pun boleh tak perasan dia ditinggalkan. Lebih teruk, sekurang-kurangnya budak menjerit dalan Home Alone tu kecik dan logik la kalau orang tak perasan dia tapi yang ni macam 5x ganda saiz budak tu pun orang boleh tak perasan.

Dan in case you're wondering, dia menunggu di surau yang panas di atas kerusi plastik.



Ya, itu pun boleh tidur.

Aku wonder agaknya ayah aku buat tak muka macam budak tu.

Friday, June 26, 2009

Sehari di MSU

Ceh macam la baru first day dekat MSU. Padahal dah hari ke-6 dah. Sehari lah sangat kan macam sepagi je, dengar ceramah dari pukul 10-12.

Alhamdulillah, kali ini tak buat apa-apa silap. Tak silap tengok jam atau silap hari atau silap masa. Hari ni bangun pagi dan dah kena kejut abang 10x. Itu pun lambat jugak dia bangun. Bila dia bangun lambat, sampai pun lambat sikit. Tak de la lambat sikit pun sebenarnya, tapi tepat-tepat je.

Bila dah tepat-tepat je datang mula lah resah gelisah dan berlari-lari anak ke Annexe 66 dan tengok semua orang dah masuk kelas, makin berdebar-debar lah hati aku. Aku pun duduk tempat yang paling belakang sebab dah ramai orang, segan pulak nak ke depan.

Tiba-tiba.

Seorang gadis ayu melambai-lambai ke arah aku.

Aku makin risau. Jantung aku makin berdebar. Aku pun fikir, "Apa ke hal dia ni? Lawa sangat ke muka aku?".

Lepas tu aku pun menunjukkan jari telunjuk kepada diri sendiri bagi memastikan dia memang sedang melambai ke arah aku untuk suruh duduk sebelah dia.

Selepas dia mengangguk aku pun pantas berjalan ke arahnya dan duduk di sebelahnya.

Lepastu,

"Syarah kan?"

Tiba-tiba baru aku teringat. Ahha beru semalam jumpa boleh lupa. Nama dia yang senang nak mati pun aku boleh lupa. Aku pun,

"Sorry sorry. Sape name eh? Lupe pulak"

"Ummi."

"Oh haah. Lupe pulak. Sorry sorry."

Beberapa hari sebelum tu....

Sedang aku berjalan dengan hati yang jugak resah gelisah sebab tak jumpa siapa-siapa yang dikenali waktu itu, tiba-tiba seorang lelaki comel sengih sengih kat aku.

Hati aku dah kembang dah aku pun tersengih-sengih lah balik. Lepas habis sengih-sengih macam kerang busuk, baru lah aku teringat....

Abg Joe! Macam kentut je, dalam 100 pelajar MSU waktu orientasi tu dia boleh ingat muka aku dan berapa kerat fasi tu pun aku tak boleh nak ingat muka dia.

Jadi, kini baru lah aku sedar bahawa aku ini sangat memorable. Ececeh.

Ataupun mungkin memori aku yang lemah. Mungkin aku patut dengar cakap Umi, kena kurangkan makan Megi.

Sunday, June 21, 2009

Dan Sebenarnya

Dan akhirnya, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh jatuh ke tanah juga. Siapa sangka atok aku yang masih tuk tak tuk tak pakai typewriter dari zaman Parameswara tu boleh find out pasal aku punya blog. Ye, atok aku yang risau nampak lampu dekat modem streamyx blinking sebab takut modem tu meletup boleh find out tentang content blog aku.

Aku tak tahu lah dia pakai bomoh ke apa, sebab dalam speed dial buku talifon dia memang banyak nombor contact bomoh-bomoh di sekitar kawasan Lembah Klang kerana menurutnya Dokter hanya suka ambil duit orang (scam), tapi bomoh tak, dokter je.

Ok dah terkeluar tajuk. Maka sewaktu tengah minum pre-petang (sebab minum petang lambat sikit, ini minum di antara lepas makan tengahari sambil menunggu masa untuk minum petang. Jadi nama dia minum pre-petang), atok di dalam uniform nya, iaitu short warna putih yang agak transparent dan gelang yang dipercayai boleh mengubatinya dan muka bengis dulu-atok-askar dia, tanya aku apa yang aku kutuk dia dekat internet.

Nenek pun sama-sama join in, sebab dia dengar cerita aku ada kutuk dia sekali. Muka mak (nenek) macam dah bengke mungkin kerana dia ingat yang aku kutuk dia kaw kaw macam cara dia kutuk Hjh Peah belakang rumah. Aku pun menerangkan serba sedikit tapi mostly hanya tersengih-sengih. Aku bukannya apa, kalau aku cakap depan-depan, mak tu takkan dengar punya (literally). Sampai kali ke-sepuluh aku cakap mungkin baru dia dengar dan by the time dia dengar air liur aku pun dah kering.

Jadi sekarang saham aku dah jatuh sikit. Tambahan lagi aku bakal keluar dari rumah tersebut dan tinggal di asrama, makin berkurang la duit yang atok bagi.

*Sigh*

As for parents aku pula, nampaknya aku telah overestimate umi aku. Rupa-rupanya dia tak tahu pun pasal blog aku. Macam pelik sebab macam dah ramai orang cakap juga lah fasal blog aku yang fofular ni. Hehe. Sebaliknya, ayah aku pula yang (mungkin) tahu fasal blog aku.

Memang sungguh tidak disangka. Ye, ayah aku yang tak perasan aku duduk sebelah dia waktu makan. Yang tak perasan aku cakap dengan dia walaupun aku sedang memandang muka dia. Yang tak perasan aku jalan belakang dia dari rumah hingga ke lif dan naik lif sama-sama dari tingkat 5 sampai bawah dan jalan sama-sama dari lif ke kereta dan masuk kereta sama-sama hinggakan selepas 3 minit berikutnya apabila umi aku masuk kereta, dia boleh tanya, 'Syarah mana?' walaupun aku duduk dekat seat belakang je dan kalau ayah rotate kepala 10 darjah je dah boleh nampak.

Memang sungguh tak disangka, rupanya keluarga aku penuh dengan kejutan. Tiba-tiba rasa macam sedih pula nak masuk asrama. Uhuk uhuk.

Friday, June 19, 2009

Kekurangan

Selain daripada disabilities seperti tak boleh makan sayur, tak boleh drive, tak boleh naik bukit, tak boleh lintas jalan, tak boleh naik bas, etc. Kena tambah satu lagi dalam list, tak boleh naik motor.

Sebab musabab munasabah tak boleh naik motor lagi.

Helmet macam gila berat. Beku otak pakai helmet. Lepastu dia asyik terkedepan dan menge-crush spek mata. Dan meronyokkan tudung. Aku tak faham langsung kenapa kena pakai helmet. Ok, kalau cakap tu depan hakim kena sepak.

Motor takde seatbelt.

Kena pegang besi motor kuat-kuat sampai tangan sakit.

Kurang faham kenapa kena pakai jaket waktu naik motor. Tapi macam malas pulak nak tanya dekat hakim, macam memalukan diri sendiri je.

Walaupun begitu, ada juga beberapa perkara yang aku belajar dengan naik motor.

Bukan orang lain yang hantu, rupa-rupanya hantu tu aku. Naik apa-apa je accident. (Apparently, badan aku goyang-goyang dan membuatkan orang yang bawak motor tu sakit hati. Walaupun tak effect apa-apa. Ok tipu, sampai pecahkan side mirror orang).

Naik motor dengan orang comel tidak menghilangkan rasa takut.

Fifi, aku tak faham macam mana ko boleh bertenggek dekat motor jantan.

Thursday, June 18, 2009

Karma

Kalau dulu entri-entri aku banyak yang berunsur komedi je. Sekarang setiap kali aku nak buat entri yang light-hearted, sesuatu yang tak best akan berlaku dan buat aku menyumpah seranah benda tu sampai dah takde mood nak blogging pasal benda yang best.

Mula-mula aku menangis sebab salah dengar info. Aku dengar kena datang pukul 7.30 walaupun sebenarnya 8.30. Lepas tu aku menangis sebab kena naik motor. Lepas tu lagi aku menangis sebab tertekan.

Akhirnya entri aku jadi boring dan aku pun makin menyampah dengan diri sendiri, terima kasih kepada manusia yang berperangai macam hantu.

Semua isi entri aku nak dekat sama dan tajuk entri aku dah macam klise. Itu pun nasib baik aku tak bagi tajuk yang ada perkataan 'Sadis' lagi. Naik muak aku dengar perkataan tu.

Aku menyampah dengan diri aku. Tutup buku.

Sunday, June 14, 2009

Sadis (lagi)

Astaghfirullahalazim.

Biasanya, aku kuat semangat. Tak takut sangat dengan tahyul-tahyul ni. In another word, hantu.

Tapi hari ini, ternyata aku tewas juga. Terima kasih kerana drive macam gila (ok fine, aku drive macam gila juga, but I swear takde satu pun intentionally) dan muncul out of nowhere nak pergi kiri lepas tu masuk lane kanan. Aku yang tak dapat lesen lagi pun tahu tu salah.

Terima kasih juga kerana menakut-nakutkan aku dengan muka hang yang tak lawa tu tengok macam nak makan. Ok, anda berjaya. Aku memang takut tengok muka macam hantu tu. Tahniah, anda telah berjaya menjadi hantu.